Efter att energiskt ha startat på mitt ”forskningsprojekt” så lyckades jag bli distraherad av diverse saker så som offertskrivande, diverse helger samt funderingar på alternativa ”produkter”.

Är det vettigt att satsa på något såpass komplext som att skapa större informationsmodeller och sen mer eller mindre generera stöd för dessa i olika CMS. Kan det vara smartare att starta i ett enkelt CMS (troligen WordPress) och lista ut hur man bäst implementerar mer komplexa informationsmodeller med existerande tekniker. För att utgående från denna kunskap se vad som eventuellt behöver byggas på. Både Drupal (som jag tittat en del på) och WordPress på gång med nya ”stora” versioner snart och dessa versioner verkar bägge bli bättre på informationshantering. Drupal flyttar in mycket intressant funktionalitet i Core och WordPress verkar mer tydligt vara ett CMS och inte ”bara” ett bloggverktyg.

Sen har jag tack vare WPgirls insett att det finns en stark WordPress community i Stockholm/Sverige. Denna känns också lite mindre tekniknördig än de spår jag sett av en Drupal community. WordPress folket är mer användar/tillämpningsinriktat medan Drupal folket är mer utvecklarinriktat (IMHO.)

Så just nu tittar jag på att lära mig mer om WordPress snarare än forskningsprojektet. MEN jag har som mål att skicka in en ansökan till Vinnova inom deras Forska&Väx program. Ansökan skulle gälla att göra en marknadsundersökning för att ta reda på vilka CMS som har vilken marknad i Sverige, eftersom jag inte har möjlighet att engagera mig i mer än 1-2 på egen hand och kanske 2-3 ytterligare via partners. Vilka används exempelvis inom skolan? myndigheter? storföretag? småföretag? etc?