Har bestämt mig för att använda mig av min obelagda tid till ett forskningsprojekt. Jag har tidigare hållit på ganska mycket med hur information ska hanteras på verksamhetsnivå och även mellan verksamheter. Haft näsan i olika ramverk, främst Zachman, samt läst om olika myndighetsinitiativ. Så nu är det dags att titta på något mer praktiskt i en mindra skala.

Vad jag praktiskt vill testa är, givet en relativt komplex men väl avgränsad domän:

  • Vilka behov kan man tillfredställa med en väldefinierad informationsmodell?
    (Egentligen är nog min frågeställning, är det värt besväret? Dvs faktisk cost/benefit för strukturerad information. )
  • Hur kan man implementera stöd för den i olika verktyg.
    • Hur långt har olika open source verktyg kommit när det gäller stöd för semantiska webben?
    • Om jag har en ontologi beskriven i OWL vilka steg krävs för att utveckla stöd för den i verktyget?

Vald domän: Min samling av musikalinspelningar med Takarazuka.
Varför denna domän?

  • Musikteater och inspelat material är välbekanta domäner både för mig och andra intressenter.
  • Det borde finnas en hel del lösningar kring musik, musikteater och inspelat material redan.
  • Området är gigantiskt så ett fokus på Takarazuka, som är 1 teatersällskap, som existerat i knappt hundra år och som är tämligen väldokumenterat (om än främst på japanska) ger en avgränsad domän.
  • Oavsett all hysteri kring upphovsrätt mm så borde jag kunna hålla ett register över mitt musikbibliotek utan att behöva fundera alltför mycket kring vem som äger informationen.

Verktyg att testa

  • Protégé – kommer att använda protégé för att bygga upp ontologin men ska även testa hur den kan användas för hantering av hela samlingen dvs instanser av ontologin.
  • Drupal 7 – det verkar finnas en hel del diskussioner och projekt kring sematiska webben inom drupals community. Drupal 7 (när den väl släpps) ska ha flyttat in en del av det RDF-stöd som just nu finns i moduler in i drupals kärna. Förhoppningsvis gör detta att det finns stöd/möjlighet att implementera ex.vis ett kartotek för samlingen.
  • WordPress – hade egentligen inte tänkt prova wordpress för detta men den kan vara intressant att jämföra med drupal får att få egen insikt om likheter och skillnader mellan dessa.

Plan/Aktiviteter

  1. Research om existerande ontologier inom domänen
  2. Skapa en mini ontologi som kan användas för test av implementation
  3. Bygg en komplett(så långt det är rimligt) ontologi för domänen.
  4. Börja praktiskt prova/studera Drupal 7