Jag har använt wordpress bland annat för den här bloggen och tycker det är ett enkelt och lättanvänt bloggverktyg. Däremot har jag inte sett det som så jätteintressant som bas för mer avancerade webbplatser men jag börjar misstänka att jag har baserat detta antagande på lite felaktiga grunder.

I mitt nya företag har jag precis blivit med webbhotell och har därför börjat se över möjligheten att flytta ”hem” en del bloggar och webbplatser till hotellet. Mitt webbhotell (Loopia) erbjuder bland annat bloggar via just wordpress så jag testade att sätta upp en sån.

Resultatet? Inte direkt imponerande. Dvs. om jag hade varit ute efter att sätta upp en helt ny blogg hade det funkat helt ok men mina existerande webbplatser må vara skapade på wordpress men de består mer av sidor än blogginlägg. Det fanns nästan inga tillgängliga teman i denna wordpressinstallation som hanterade saker som sidor och widgets.

Slutsats? Man blir ganska bortskämd av att använda wordpress.com som i princip ger tillgång till nya funktioner i wordpress innan de har kommit ut i en officiell version. Så Loopias variant av wordpress skulle inte räcka för mina behov. Dags att göra en egen installation av wordpress istället. Sagt och gjort. Under helgen installerade jag wordpress 2.8.1 och de teman jag tidigare använt hos wordpress.com på mitt webbhotell.

Resultatet? Inte helt som förväntat då ett tema tydligen har betalvarianten installerad på wordpress.com. Vilket fick mig att börja skumma de teman som är tillgängliga på wordpress.org. Detta fick mig att börja inse att en egen installation av wordpress ger en helt ny värld av möjligheter när det gäller att strukturera en webbplats med wordpress. Började så smått i helgen genom att flytta min företagssida till den nya installationen och till temat Atahualpa. (www.agit.se)

Flyttade dessutom en annan ”blogg” där jag försöker hålla koll på min samling av dvd:er mm. För denna webbplats var det helt tydligt att jag kommer att behöva/kunna strukturera om innehållet till något betydligt mer användbart med hjälp av de funktioner som Atahualpa ger tillgång till. Detta kommer dock att kräva betydligt mer tid än företagssidan som ju kunde flytta i princip rätt över.

Slutsats? Jag ska definitivt gräva mer i wordpress när det gäller hur man kan strukturera webbplatser. Temat Atahualpa ser i nuläget ut som en bra startpunkt men det är säkert värt att inventera listan av tillgängliga teman närmare för att se vilka andra som kan vara av intresse. Dessutom insåg jag att jag behöver fundera över mitt företags grafiska profil då jag nu faktiskt ganska enkelt kan få till en webbplats som följer en sådan. Har annars trott att jag skulle behöva börja lära mig css innan detta skulle kunna komma på plats.

Passade också på att installera drupal på webbhotellet så nu har jag alldeles för mycket att göra med tanke på att det här egentligen ska vara min semester. Men det är väl så det ska vara för egenföretagare mer jobb än ledighet och ärligt talat så är väl det här mer att sortera under underhållning än jobb än så länge.🙂