Har tänkt att bygga upp en demosajt där jag kan konkret illustrera olika aspekter av informationsarkitektur. Efter att ha tittat runt lite så har jag bestämt mig för att prova Drupal som CMS eftersom det verkar finnas mycket stöd för innehållstypning samt att det finns pågående projekt kring saker som rdf.  Så här som nybliven egenföretagare skadar det ju inte heller att det finns ett antal svenska företag som jobbar med drupal och de har tydligen kunder också.

För att komma igång så verkade det enklaste vara att installera en programvara som heter MAMP. Denna sätter upp Apache, mysql och php, vilket är precis vad drupal behöver. Det finns en beskrivning på drupals hemsida av hur man gör den initiala installationen. Nu på morgonen körde jag igenom denna och har en lokal drupal sajt uppe på en av mina macar.

Så nu är det dags att börja bekanta mig med drupal och planera demosajten mer i detalj. Jag har beställt ett par böcker om drupal som förhoppningsvis dyker upp nästa vecka. Den ena boken Using Drupal har ett kapitel tillgängligt för nedladdning på sin hemsida så det är en bra startpunkt i väntan på att hela boken anländer.

Jag ska också ta tag i att få upp en enkel hemsida för mitt företag (min F-skattsedel kom igår.) Blir mest lite kontaktinfo och min CV till att börja med. Samt en länk hit så att jag kan se till så att jag fortsätter blogga.