Från och med 1 juli så kommer jag att vara egenföretagare. Det börjar bli allt mer påtagligt, igår anlände mitt företagsregistreringsbevis från Bolagsverket. Tydligen gillar de inte japanska då inga av mina förslag baserade på ordet chiisai (liten på japanska) blev accepterade utan jag landade med mitt sista val (A Gulbrandsen IT-konsult). Kan ju också vara som så att man som enskild firma inte förväntas ha några mer udda företagsnamn.

Jag har redan registrerat domänen chiisai.se och kommer att använda mig av det namnet en hel del i alla fall. agulbrandsenit-konsult.se ser väl inte direkt användbart ut😉

Min beskrivning till Bolagsverket av vad jag ska syssla med ser ut så här:

Målsättningen är att ha uppdrag med inriktning på informationsarkitektur såsom:
– begrepps-, informations- och processmodellering med verksamhets och systemfokus
– design av informationsarkitektur för webbplatser
– informationskartläggningar
– framtagning av migreringsstrategier för dokument- och informationshanteringssystem

I de fall då uppdrag inom önskad huvudinriktning ej finns tillgängliga kan uppdrag inom andra områden bli aktuella. Såsom:
– Systemanalys; främst kravarbete med inriktning på användningsfallsmodellering
– Projektledning

Detta är en ganska god illustration av mina planer för de närmsta 1-2 åren. Tanken är att bygga upp ett antal tydliga tjänsteerbjudanden inom området informationsarkitektur. Dessa ska vara konkreta, gärna med prototypimplementationer, white papers med mera. Detta blir ju iprincip (om jag inte har tur med kunduppdrag) egenfinansierad forskning. Under tiden som jag gör detta kommer jag att försöka ha kortare/mindre betalande uppdrag vilka troligen kommer att hamna inom mina ”gamla” arbetsområden. Kravmodellering med användningsfall samt projektledare med goda RUP-kunskaper (och viss erfarenhet av SCRUM) kombinerat med 20+ års erfarenhet är förhoppningsvis hyfsat lättsålt även i finanskrisens dagar.

Jag kommer också att fortsätta att samarbeta med min nuvarande arbetsgivare Metamatrix. Dels (rent krasst) för att de har tillgång till ramavtal som jag kan behöva men också för att det alltid under mina nio år på detta företag har funnits intressanta uppdrag som på olika sätt tangerat området informationsarkitektur. Det finns också ett antal kollegor vars kunskap inom IA och kringliggande delar jag inte vill vara utan.