Fascinerande hur fort tiden går. Mina åtta månaders tjänstledighet tog slut vid årskiftet och jag är nu tillbaka på jobbet. Efter lite funderande så har jag bestämt mig för att fortsätta bloggandet. Inte för att det blivit så mycket skrivet men förhoppningsvis så finns det några läsare med intresse för informationsarkitektur som hamnar här. Och det vore trist om det inte finns några svenska webbplatser och bloggar inom detta område.

Vad gäller min tjänstledighet så blev väl resultatet både det väntade och det oväntade. Jag har fått tid till en paus och det har varit nyttigt. Vad gäller informationsarkitektur så trodde jag när jag började att jag skulle ägna min tid åt att läsa in teorigrunden till mina praktiska erfarenheter. Detta visade sig vara felaktigt då det finns väldigt lite forskningsteorier inom området. Vilket i sin tur har inneburit att de böcker, artiklar och bloggar som jag läst har visat sig i princip vara skrivna av ”såna som jag”, dvs personer med lång praktisk erfarenhet av arbete med information och informationshantering. Denna insikt har varit både frustrerande, då jag skulle vilja se mer forskningsteorier inom området, och bra för egot, då jag ju iprincip redan är den expert jag tänkt bli🙂.

En del av tiden har jag även ägnat åt att fundera på var och hur jag skulle arbeta från och med 2007. Resultatet av detta har blivit att jag är kvar på min nuvarande arbetsplats med ett utpekat ansvar för kompetensområdet informationsarkitektur. Något som jag ser fram emot. Under tjänstledigheten hade jag även ett samarbete med bland annat högskolan i Borås för att se om vi kunde hitta gemensamma forskningsprojekt. Vi kommer att fortsätta dessa samtal och förhoppningsvis hitta något bra projekt framöver.

Så jag hoppas att 2007 ska bli ett intressant år och att detta även kommer att synas här på bloggen.