nästan i alla fall🙂

Ta en titt på detta inlägg av Adam Greenfield och läs alla kommentarer, missa inte att kommentarerna fortsätter till nästa ”inlägg”. En imponerande lista av ”IA-kändisar” som kommenterar och hela diskussionen täcker mycket av vad som stör mig när jag försöker få grepp på det här med informationsarkitektur. (Även om vissa av kommentarerna uppenbart handlar om interna gräl som kunde lämnats någon annanstans)

Diskussionen kommer också mycket lägligt då jag jobbar med en intern presentation av informationsarkitektur för mina kollegor, så jag håller på och sammanställer (min syn på) vad IA är. Min egen Aha-upplevelse under detta har varit att utgående från en modifierad variant av Louis Rosenfelds tre cirklar, fundera på alla olika områden/discipliner som verkar i de olika mer eller mindre överlappande fälten. (Jag ska stoppa in en bild här när jag ritat klart)

Detta har klargjort för mig varför vi (jag och mina kollegor) framstår som spretiga i vad vi håller på med. Eftersom vi ofta jobbar med mindre verksamheter måste vi ofta fylla alla tre cirklarna med tillräcklig kunskap för att nå fram till IA-delen. Dvs vi utför arbete inom alla dessa discipliner eftersom en fungerande informationsarkitektur är summan av/bygger på dess resultat.