Via en blogg stötte jag på en bild över några intressanta begrepp men det intressantaste med bilden för mig var att den verkade ritad med ett för mig okänt verktyg. Eftersom bra verktyg för begreppsmodeller alltid är intressanta så letade jag upp verktygets webbplats (http://cmap.ihmc.us/).

Förutom själva verktyget CmapTools så innehåller webbplatsen en del dokumentation kring hur de ansvariga för verktyget (IHMC) ser på begreppet Concept Maps och hur de ser att det kan användas i framförallt(?) undervisning. Själv började jag fundera kring om detta kunde vara ett bra verktyg för att arbeta fram exempelvis domänmodeller i samarbete med verksamhetskunniga men modelleringsovana intressenter.

Verktyget är gjort för samarbete genom att man kan sätta upp en server via vilken de kartor man jobbar med kan delas med andra. Jag har laddat ner verktygsklienten och tänker labba lite med den framöver för att se hur moget och lättanvänt verktyget verkar. Om det verkar bra skulle det vara intressant att sätta upp en server på Metamatrix och även kunna prova distribuerat arbete.