Har precis avslutat Peter Morvilles bok Ambient Findability. En intressant uppsummering av diverse tankar och idéer kring hur information kommer att vara sökbar, "hittbar", tillgänglig och användbar framöver. Mycket kände jag igen från bloggar och artiklar men en del var nytt. Framförallt fanns det ett antal referenser till artiklar som jag tänker kolla upp.

Ett av de nya begrepp som dök upp var spime. Jag kan inte påstå att det var helt självklart för mig vad det stod för, men ordet förekom i samband med RFID och ett resonemang kring aktiva taggar och skulle stå för "self-revealing, user-configurable objects". När jag sedan ikväll gick till Peter Morvilles blogg så konstaterade han precis i ett inlägg att word-spy just definierat spime som ett nytt ord med följande definition:

spime n. A theoretical object that can be tracked precisely in space and time over the lifetime of the object. [Blend of space and time.]

Jag skulle nog fortfarande inte känna igen ett(?) spime om jag snubblade över det, men lite fortsatta studier kanske kan förtydliga begreppet…